Nog nooit stond Brazilië zo nadrukkelijk in de internationale schijnwerpers als nu. Het WK voetbal zette ‘BRASIL’ definitief als moderne grootmacht op de kaart en die positie wil het land met de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro vasthouden en uitbouwen. Ook het Braziliaans verkeersbureau Embratur wil nu oogsten. Redondo Events organiseert in Nederland jaarlijks in samenwerking met Embratur het Viva Brasil Festival en verzorgt op de Vakantiebeurs Vakdag een presentatie over dit grootste land van Zuid-Amerika.
Al sinds afgelopen zomer is het oog van de wereld op Brazilië gericht en dat zal tot ver na de Olympische Spelen zo blijven. De twee grootste sportevenementen zijn niet voor niets binnengehaald en de vruchten van alle investeringen in tijd en geld moeten nu worden geplukt, ook op het gebied van toerisme. Redondo is letterlijk en figuurlijk goed thuis in het land en kan als geen ander die Braziliaanse sfeer en cultuur neerzetten. Artistiek directeur Alaor Soares is afkomstig uit Brazilië en bezoekt zijn geboorteland regelmatig, zowel voor zaken als voor vakantie, dus weet uit ervaring wat er speelt. Als het WK Voetbal de Nederlandse toerist iets heeft geleerd is het wel dat Brazilië gigantisch van afmeting is, dat de temperaturen enorm kunnen variëren, dat er veel verschillende steden zijn met elk een eigen sfeer en dat het land met de mooie en beroemde natuur veel meer te bieden heeft dan alleen strand, carnaval en voetbal, al zit dat wel verankerd in het Braziliaanse DNA.
Het WK heeft die enorme diversiteit van Brazilië laten zien, een geweldige promotie voor de Braziliaanse reisbranche en het land zelf. Weinig landen op de wereld hebben zo veel verschillende vakantiemogelijkheden. Of je nu naar de magische Amazone wil, gaat zonnebaden op een tropisch strand in het noordoosten of een stedentrip zoekt naar een metropool als Rio de Janeiro of Sao Paulo, het kan allemaal.
Het opstomen van Brazilië in de vaart der volkeren heeft ook een keerzijde. Waar Europa de laatste jaren kampte met de financiële crisis, draaide de Braziliaanse economie op volle toeren zodat steeds meer van de allerarmsten tot een steeds grotere middenklasse toetraden. Op zich goed nieuws, maar daardoor is ook het prijsniveau in Brazilië gestegen en dat drukt op de toeristische sector. ‘’Door die groei is alles in Brazilië de laatste jaren duurder geworden. Gelukkig is ook de Braziliaanse regering zich daarvan bewust geworden en zijn maatregelen genomen zodat je de prijzen de laatste tijd nauwelijks meer ziet stijgen, dus dat is goed nieuws.
Brazilië blijft onverminderd populair. Het land lokt jaarlijks 70.000 Nederlanders. De op Nederland gerichte promotie rondom het WK en de Olympische Spelen in 2016 zal dit aantal ongetwijfeld een stevige boost kunnen geven. Daar komt bij dat mensen die al eens in Brazilië zijn geweest vaak echte fans zijn die het land met mond tot mond reclame hartstochtelijk promoten. Wie eenmaal gegrepen is, blijkt altijd terug te gaan. Kennelijk is Brazilië veel meer dan zo maar een vakantiebestemming. Het is een gevoel, een ritme, misschien zelfs een verslaving. Maar dan wel een hele prettige verslaving.
Al sinds afgelopen zomer is het oog van de wereld op Brazilië gericht en dat zal tot ver na de Olympische Spelen zo blijven. De twee grootste sportevenementen zijn niet voor niets binnengehaald en de vruchten van alle investeringen in tijd en geld moeten nu worden geplukt, ook op het gebied van toerisme. Redondo is letterlijk en figuurlijk goed thuis in het land en kan als geen ander die Braziliaanse sfeer en cultuur neerzetten. Artistiek directeur Alaor Soares is afkomstig uit Brazilië en bezoekt zijn geboorteland regelmatig, zowel voor zaken als voor vakantie, dus weet uit ervaring wat er speelt. Als het WK Voetbal de Nederlandse toerist iets heeft geleerd is het wel dat Brazilië gigantisch van afmeting is, dat de temperaturen enorm kunnen variëren, dat er veel verschillende steden zijn met elk een eigen sfeer en dat het land met de mooie en beroemde natuur veel meer te bieden heeft dan alleen strand, carnaval en voetbal, al zit dat wel verankerd in het Braziliaanse DNA.
Het WK heeft die enorme diversiteit van Brazilië laten zien, een geweldige promotie voor de Braziliaanse reisbranche en het land zelf. Weinig landen op de wereld hebben zo veel verschillende vakantiemogelijkheden. Of je nu naar de magische Amazone wil, gaat zonnebaden op een tropisch strand in het noordoosten of een stedentrip zoekt naar een metropool als Rio de Janeiro of Sao Paulo, het kan allemaal.
Het opstomen van Brazilië in de vaart der volkeren heeft ook een keerzijde. Waar Europa de laatste jaren kampte met de financiële crisis, draaide de Braziliaanse economie op volle toeren zodat steeds meer van de allerarmsten tot een steeds grotere middenklasse toetraden. Op zich goed nieuws, maar daardoor is ook het prijsniveau in Brazilië gestegen en dat drukt op de toeristische sector. ‘’Door die groei is alles in Brazilië de laatste jaren duurder geworden. Gelukkig is ook de Braziliaanse regering zich daarvan bewust geworden en zijn maatregelen genomen zodat je de prijzen de laatste tijd nauwelijks meer ziet stijgen, dus dat is goed nieuws.
Brazilië blijft onverminderd populair. Het land lokt jaarlijks 70.000 Nederlanders. De op Nederland gerichte promotie rondom het WK en de Olympische Spelen in 2016 zal dit aantal ongetwijfeld een stevige boost kunnen geven. Daar komt bij dat mensen die al eens in Brazilië zijn geweest vaak echte fans zijn die het land met mond tot mond reclame hartstochtelijk promoten. Wie eenmaal gegrepen is, blijkt altijd terug te gaan. Kennelijk is Brazilië veel meer dan zo maar een vakantiebestemming. Het is een gevoel, een ritme, misschien zelfs een verslaving. Maar dan wel een hele prettige verslaving.
TipsTrends op Vakantiebeurs 2015Tijdens het WK heeft Brazilië ruim 1 miljoen buitenlandse toeristen uit 203 landen ontvangen. Wat heeft het Brazilië verder nog meer opgeleverd en wat zijn de vooruitzichten? Gracia Caffé (directeur Redondo Events) belicht kansen voor internationale exposure van Brazilië en marketingactiviteiten van side events rondom Rio2016. Redondo organiseert in Nederland jaarlijks het Viva Brasil Festival in samenwerking met het nationale Braziliaanse verkeersbureau Embratur. Vanuit het crossmedia platform Viva Brasil schetst zij ontwikkelingen die in de komende jaren vervolg zullen krijgen.
Datum: woensdag 14 januari 2015 (14.30u)
Lokatie: Jaarbeurs Utrecht
TipsTrends is onderdeel van de Vakantiebeurs Vakdag. Volledige programma >>